tisdag 1 januari 2013

Trysunda - världsarvets pärla 2015-07-04

Trysunda naturreservatet är bildat för att bevara den fina naturen och fiskelägets speciella kulturmiljö. Från hamnen leder ett nät av strövstigar till flera badvikar, klippstränder, utsiktspunkter med mera.

Ändamålet med reservatet är enligt länsstyrelsen: "att vårda och bevara öarnas särpräglade natur- och kulturmiljöer, att främja den fast boende fiskarbefolkningens arbete och boende på Trysunda samt att säkerställa tillgängligheten och underlätta för rörligt friluftsliv". 


2018-08-09 -- 10

Packade mig mig tältet. Hade länge längtat efter stillheten i natten på Trysunda. Ljuset och tystnaden. Nu blev det inte som jag tänkte mig. Ljuset försvann snabbt i molnbanken och togs över av dis och dimma. Natten var mer än fuktig, tältduken som det spöregnat. Lite hård tältplats i Storviken, men ljuvligt skönt.








































2018-07-29

Min goda vän och jag tog oss en sommartur den pärlan i Högakusten. Älskar denna ö med sina olika stränder. Vackrast är Storviken med sina fantastiska stenar, även om Björnviken inbjuder till sömn på stranden.







XXXX-XX-XX

15 timmar på TrysundaSMHI lovade en fin natt. Tog båten ut till Trysunda. Trots att det inte skulle bli så många timmar tog jag med mig tältet, anade ohyra. Gick den korta kilometern till Björnviken, hittade mig en fin plats att sätta u pp tältet på innan jag brände igång gasköket. Kvällen var ljum och solig. Gjorde int många knop, var och tittade på det gamla ångloket som finns i Björnviken. Ett gammalt lok från den tiden man bröt malm på Trysunda.
Vilade någon timme i tältet innan jag gick till Rödskatan där jag såg solen gå ner samtidigt som månen höll på att fyllas i ryggen.
Sov skönt tills klockan ringde för solens uppgång. jag bara tittade ut genom tältet, himlen var ganska slät. Somnade om. Vid halv fem packade jag ihop tältet. Fort gick det. Sviarn var grymt intensiv. Stannade i Storviken några timmar och följde ljuset och himlen.

En härlig stund på det vackra TRysunda





















2014-06-19

Årets stora dag med arbetet tog oss till Trysunda via Vågön. En fin båttur som fick mig bättre förstå kustremsan från Örnsköldsvik. Regnet hängde i luften, men det höll sig  bland molnen.
Trysunda dagen innan midsommarafton var hamnen redan full med båtar. Efter en god lunch bestående av strömming gjorde vi en tur runt ön via Storviken med sina vackra stenar till Björnvikens gyllene sand. Stigen tillbaka till hamnen går genom grönskande skog, förbi skogskyrkogården och fårhagar. En fantastisk plats att njuta och finna ro för själen.


Trysunda

Storviken

Storviken
Skogsstigen

Skogskyrkogården

Fårhagen

Väggen

Väggen 2

2013-07-28

Värmen har varit över oss över en vecka. Igår lördag for jag ut till Trysunda för att tillbringa natten idet fria. For ut med MS/Ulvön och var ute vid Trysunda
 vid halv sju. Efter en god räkmacka vid Café Sjöboa  följde jag stranden och blickade ut över inloppet.








Klockan gick fort och jag hann precis upp till den lilla utkiken för att se solen gå ner över Fiskehamnen.



Min stora dröm den här helgen var solstrålar som lekte i klapperstensstranden i Storviken. Nu var ju vädret inte vad jag tänkt mig. Fuktig, disig  luft tog fram konturlösheten. För att orientera mig tog jag vägen förbi Storviken för att komma till Björnviken.
Storviken är fantastiskt med sina klapperstenstrand.







I Björnviken finns ett vindskydd, nybyggt med bra eldstad, fint utrymme att sova i sanden mellan eldstad och bänkar.
Björnviken  är en fin sandstrand med blommande nyponrosor och avklingande rallarros




Klockan var fortfarande ung och jag tog min ryggsäck och gick till fiskehamnen för att för att inspektera den nya servicestationen.


Efter fika återvände jag till Björnviken och vindskyddet för några timmars sömn.  Telefonen väckte mig vid halv fyra.  Det var fortfarande disigt och en tjock molnbank hindrade solen att lysa igenom. Först efter  klockan fyra färgades himlen röd och solen orkade tränga genom.




Packade ihop, fikade och gick till Storviken. Hoppet om att solen skulle tränga ner bland klapperstenen var inte stor, och så blev det också.














Klockan 05:28 inser jag att ljuset kommer att förbli som det är.



Strax efter klockan sex gick jag mot hamnen för att vänta in MS/Ulvön. Lämnar
Storviken för denna gång. Bättre lycka med ljuset vid nästa tillfälle, för kommer åter, det gör jag.




2011


Jag har besökt Trysunda några gånger och jag kommer vid nästa besök närmare att beskriva omgivningarna efter de många stigarna.









Fiskeläget

Fiskeläget är enligt länsstyrelsen:  "den bäst bevarade längs hela Ånger-manlandskusten, och grundades av Gävlefiskarna på 1500-talet. Då ledde tre sund (därav namnet Trysynda) in till den skyddade hamnen men genom landhöjningen finns nu bara ett kvar".

Det fina fiskarkapellet från 1600-talet med sina vackra väggmålningar är en klenod i Höga Kusten. Ett fiskemuseum finns i en av sjöbodarna och visar det liv som fiskarna levde här förr. Nuförtiden bor bara några personer året om på ön.










Berggrunden

På länsstyrelsens hemsida framgår att Trysunda med omgivande öar har en spännande geologisk bakgrund som härstammar från vulkanisk aktivitet. "Berggrunden i reservatet Trysunda är intressant och en vandring längs stränderna bjuder på en färgprakt med rundade röda, svarta och gråa stenar". Storviken bjuder på en fantastisk vy med lena klippor och strand fylld av olikfärgade runda slipade stenar.











Enligt länsstyrelsen: "Den röda nordingrågraniten är cirka 1 580 miljoner år och delar utrymmet med grå varvig sandsten som överlagrats av mörk diabas från 1 200 - 1 400 miljoner år sedan".

'


På Skrubbans sydsida, finns det så kallade fågelberget med branta klippor, klyftor och horisontala avsatser.

I Björnviken på norra delen av Trysunda finns en lång sandstrand som lämpar sig för bad.



Flora och fågelliv

Floran på öarna i reservatet är rik. Man kan se arter som blåsippa, liljekonvalj, tibast, getrams, vanlig låsbräken, nattviol och fjällnejlika. Enligt länstyrelsen har: "Gistvallarna runt fiskeläget har intressant torrängsflora med lågväxta gräsarter och kulturväxter som backtimjan, lomme, daggkåpa, låsbräken och nordlåsbräken. Skogarna på öarna i reservatet består av hällmarkstallskog och barrblandskog". 
Enligt uppgift från länstyrelsens hemsida häckar  arter som ejder, svärta och tobisgrissla vilka häckar runt öarna. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar