tisdag 1 januari 2013

Skallberget 2011




Skallberget reser sig 260 meter över havet. Vi får en vidunderlig utsikt från berget. Uppe på berget finns ett grott system med djupa skrevor och gångar. Gångarna är säkrade med stegar och linor vilket gör det enklare att ta sig genom grott systemet, som är 230 meter långt.  


Reservatet bildades 2012 och är 59 hektar stort.  Länsstyrelsen skriver att syftet med reservatet är: ” att långsiktigt bevara en geologiskt värdefull naturmiljö och att bevara och tillgänglig göra ett för friluftsliv värdefullt område”.
Det är enligt uppgift på länsstyrelsens hemsida att det är kommunen som inspekterar och har hand om underhåll.

Stigen upp på berget går genom en vacker natur med gamla knotiga tallar, sänkor med granskog och blomster. Halvvägs så delar sig stigen, den ena går till grott systemet och den andra till en fin raststuga.








Grottsystem
Skallbergsgrottan är en lättillgänglig. Enligt uppgift bildades grottorna och skrevorna för
7 000 – 8 000 år.
Första gången jag besökta grottan, vände vi om. Nils, min son och jag hade bara med oss en lampa. Vi trodde vi kunde följas av en lampas ljusstråle. Det gick ju inte allas. Vid vårt andra besök var vi bättre rustade. Tråkigt nog upplevde jag att det var för trångt med systemkameran på magen. Vid andra besöket hade jag med mig en liten kompakt. Ryggsäck är inte att tänka på.
Fick- eller pannlampa är ett måste och helst också oömma kläder, bitvis var grott-gången trång och stundvis måste man kliva högt! Hjälm är inte helt fel att ha. Det brukar hänga några hjälmar vid grottans nedgång.
Den så kallade nedgångs-skrevan är 70 meter lång, som mest cirka 24 meter djup.
Det tog oss ca 20 minuter att ta oss genom grott systemet med huvudgrottan. Längs ”grott leden” finns klyftor och grottor som inte är till för oss vanliga.







Jag tycker verkligen om grottorna. Jag gillar det fuktiga mörkret, jag gillar att inte se allt, att ana och spekulera, samtidigt som jag känner mig säker.
·       

1 kommentar:

  1. Vilken fin och intressant sida du gjort! Håller med om att detta är ett spännande ställe! Det ser lite annorlunda ut i grottsystemet nu, än när det var lager på lager med gamla trästegar ;)

    SvaraRadera